2016. 06. 28.

Kritika #3

Sziasztok Csillagok!
Ma már másodszor írok bejegyzést, de ezúttal TÉNYLEG egy rendelést hoztam meg Isobel részére.

Roxfort

CÍM: Bevallom, először azt hittem, hogy a blog címe egyszerűen csak Roxfort, úgyhogy felkészültem rá, hogy elkezdjek rizsázni arról, hogy ilyen sablonos meg olyan unalmas, de aztán kiszúrtam a Zöld oroszlán feliratot is, ami nagyban változtatott a véleményemen. Érdekesnek hangzik, noha szinte semmit nem lehet kikövetkeztetni belőle, és az eddigi eseményekhez nem is kapcsolódik igazán. Jó pont még, hogy magyar (bocsánat, ez a mániám), és felkelti az olvasó érdeklődését, hogy mi is az a zöld oroszlán. Összességében: nem sablonos, figyelemfelkeltő, majdnem tökéletes.

TRAILER: Nekem rögtön elnyerte a tetszésemet. A zene jó, nincs túl sok szöveg egy diára, de túl kevés sem, röviden meg van fogalmazva a lényeg, figyelemfelkeltően mutatja be a történetet. Egyetlen kifogásom lenne csupán: a gifek, amelyeket beillesztett a szerkesztő, nagyon elmosódottak, alig lehet kivenni, hogy mi történik rajtuk. Összességében: a képminőségtől eltekintve nagyon jó.

FEJLÉC: Tehát, akkor néhány szót BarryC munkájáról… Majdnem tökéletes, alig találtam rajta hibát. Az első, amit megjegyeznék, hogy a kettő karakter nagyon érdekesen van összemosva. Harry haján van egy kis átfedés, ami nem éppen mutat jól. Valamint elgondolkodtam rajta, hogy vajon Harry vagy Draco van előtérbe helyezve, mert nekem így elsőre az utóbbi tűnt fel, de, ha jobban megnéztem, úgy láttam, Harry fedi át Malfoyt. Valamint Potter arca ki van radírozva egy sugaras brush-sal, ami szerény véleményem szerint inkább hibának, mint direkt cselekedetnek minősíthető. Baloldalon halványan látszik, hogy hol ér véget a fejléc, és az is észrevehető, hogy hol mosták össze a rajta szereplő képet a háttérrel. A cím betűtípusa nagyon tetszik, egyedül a rövid szövegekkel van még bajom. Kisbetűvel kezdődnek, noha ponttal végződnek, és nekem a tartalmuk sem igazán tetszik. Valamint én kicsit elhalványítottam volna őket, hogy ne ugorjanak úgy elő a háttérből. Összességében: a kisebb hibáktól eltekintve, nagyszerűen néz ki!

DESIGN: Ez az a pont, amibe tényleg nem bírok belekötni. A sablon amúgy is nagyon jól néz ki, illik a fejléchez, a modulok is szépen vannak formázva, a betűtípusok egyeztetve vannak. Összességében: tökéletes.

KÖNYVBORÍTÓ: Most pedig kritikát alkotnék a könyvborítóról, amit a fülszöveg modulba illesztettél be (ezzel nincs semmi problémám). Először is, a színvilága zöld, ami azért jó, mivel tökéletesen tükrözi a cím jelentését, ámde nem fér össze a designnal. Ebből a szempontból a designt mondjuk okosabb lett volna zöldre csinálni, bár nekem ez a kék is nagyon tetszik (feljebb már említettem). Harry arca egyébként rosszul van kiradírozva, több helyen megmaradt a háttér, de egy helyen meg (az állánál) belecsúszott a bőrébe. A hátulján, a tartalom nekem nem tetszik. Nem vagyok híve az ilyen címszavas történetleírásoknak. Nyugodtan illeszd inkább rá a fülszöveget! Összességében: a hibáktól eltekintve egészen rendben van.

MODULSOR: Első pont a fülszöveg, aminek a tartalmáról még lejjebb szót ejtek majd. elhelyezés és formázás szempontjából tökéletes, úgyhogy szerintem ezt ugorhatjuk is. A második modul a menü, amit Abszol útnak neveztél el. Találó, elhelyezés szempontjából oké. Most beszélnék néhány szót a különböző oldalakról, amiket beillesztettél. A Tartalomjegyzék cíművel már csak azért is van egy kis gondom, mert nem feltétlenül a célnak felel meg. A fejezetek linkjeit is beraktad, de csak az oldal legaljára, sorban, ami nem mutat jól. Középre zárt, minden egyes címszó után egy enter: így a helyes. Itt is leírtad a figyelmeztetéseket, meg a tudnivalókat, de ennek jobb helye lenne az információk modulban, hiszen az direkt erre van kitalálva. A másik kettő oldallal nincsen semmi bajom, max annyi, hogy a Díjak rész nem feltétlenül szükséges. Következő a Legilimens névre keresztelt Trailer, amit én kicsit lejjebb raktam volna. A rendszeres olvasók modul nagyjából rendben van, a Bagolypostát, azaz a Chat-dobozt okosabb lett volna kicsit lejjebb elhelyezni, az Információkat pedig feljebb. Az utolsó kettő modullal (egy placsni és a profilod) nincsen semmi problémám. Tehát, a helyes elrendezés valahogyan így lenne: fülszöveg, oldalak, információk, rendszeres olvasók, trailer, chat-berendezés, placsni és profil. Összességében: elrendezésbéli problémák akadnak.


FÜLSZÖVEG: A blog címéről a Roxfort nevet adtad neki, amivel nincs semmi probléma. A célnak nagyjából megfelel, hiszen bemutatod, miről szól a történet, de… nem sikerült annyira felkeltened az érdeklődésemet. Másrészről, lényeges dolgokat kihagytál belőle. Vegyük például Dracot. A fejlécen is szerepel, a történet egyik legalapvetőbb karaktere, az idő felében az ő szemszögéből olvashatunk, így hát én legalább említést tettem volna róla. Bocsánat, hogy megint a címen lovagolok, de azt reméltem, a fülszövegből majd kiderül, mi az a zöld oroszlán, de csalódnom kellett. Szerintem érdemes lenne beleszőnöd a kapcsolatot a címmel, mert így tényleg halvány fogalmam sincs róla, hogy mit akarsz kihozni a történetből. Te ezt írtad:

A varázsvilágot súlyos veszély fenyegeti! Egy évvel azután, hogy Voldemort visszatért, újra sötét felhő kezd gyülekezni a varázslók feje fölött. Titokzatos betörések, eltűnesek és halálesetek. A Mágiaügyi Miniszter homokba dugja a fejét, Voldemort meglapul a sötétben, Dumbledore próbálja felkészíteni az embereket egy háborúra, Harry Potter pedig elsüllyed érzelmei mocsarában.

Én ezt írtam volna:

Minden a feje tetejére áll, miután Voldemort visszatér. Betörések, titokzatos eltűnések, borzasztó halálesetek és ez még csak a kezdet. Harry Potter többé nem számíthat régi barátaira, a segítség azonban onnan érkezik, ahonnan a legkevésbé számít rá. Draco Malfoy, az öntelt Mardekáros összeomlóban van. Minden, amiben eddig hitt, megváltozni látszik. A két fiú egyetlen reménye a túlélésre az összetartás és egy bizonyos Zöld oroszlán… de a régi sérelmek talán összerombolhatják mindezt.

Ne haragudj, stresszhelyzetben mindig nehezebben megy az írás, plusz én csak tippeltem, hogy milyen kapcsolata van a történeteddel a Zöld oroszlánnak, de én ezt, ha megtalálnám egy blogon, biztosan beleolvasnék. Összességében: lehetne kicsit figyelemfelkeltőbb.

TÖRTÉNET: A történeted egyáltalán nem sablonos, hiszen teljesen másféle perspektívából közelíted meg a dolgokat, mint az valójában a sorozatban szerepel. Mégis… olyan unalmas, zavaros, szinte követhetetlen. A szereplőket nem adod jól vissza. Tudom, hogy nagyon nehéz ugyanúgy lefesteni a karaktereket, mint ahogy azok a műben szerepelnek, de Harry viselkedése és gondolkodásmódja is egészen más, mint megszoktam. Dumbledore sem csinált ilyeneket a könyvben. Nem küldte volna feleslegesen el őket egy küldetésre, hogy összerázódjanak. Albus a könyvben szerintem sokkal… kedvesebb és megértőbb volt. Talán Draco az leginkább, akit valamennyire jól visszaadsz. Vele kapcsolatban az egyetlen zavaros dolog talán a Harry iránti érzelmei. Azokat például nem értem… Eredetileg nem az van, hogy Malfoy csak azért utálja Pottert, mert ellentétes oldalon állnak? Lehet, hogy nem, de szerintem akkor is érthetetlen ez a „gyűlöllek, mégis tisztellek” érzelemhullám.
Tehát, mint megtudjuk, Draco átáll a világos oldalra, amikor ráébred, hogy Voldemort egyenlő a totáli kegyetlenséggel (lassú felfogású gyerek), és belép a Főnix Rendjébe. Harry társa lesz vagy mije, ami miatt Potter összeveszik a barátaival, és eltávolodnak egymástól. Na, ez a másik, amit nem értek: ha igazán jó barátok, akkor elhinnék Harry-nek, hogy Draco TÉNYLEG átállt a világos oldalra, és Dumbledore is, Harry is meg az egész rend is okkal bízik meg benne.
Ezek után Harry és Draco egész sor kalandon mennek át együtt, többnyire egymást segítve, lassan igazi csapattá válnak, aminek következtében a régi kis hármas szétszakad, és átveszi a helyét a Potter-Malfoy duo.
Összességében: nem lett a kedvenc történetem. Próbáld meg valahogy érdekessé tenni, és kibogozni a szálakat, ami össze vannak gabalyodva! A tízedik fejezetnél jársz, és a bizonyos Zöld oroszlánról még egy szó sem esett. Lassan próbálj neki értelmet adni, mert ez nagyon lehúzhatja a történeted, blogod színvonalát!

HELYESÍRÁS: Ebbe nem nagyon kötnék bele, hiszen a szókincsed bő, és jól használod a szavakat.

Halvány mosollyal az arcomon nézem, ahogyan az izgatott elsőévesek kapkodják apró lábaikat, és irdatlan iramba közelednek a Roxfort Expressz felé.
Irdatlan iramba? Egyrészt iramban, másrészt az iram már magában is egy gyorsabb mozgás, és az irdatlan szócska valahogy nem illik oda elé.
Halvány mosollyal az arcomon nézem, ahogyan az izgatott elsőévesek kapkodják apró lábaikat, és nagy iramban közelednek a Roxfort Expressz felé.

Megismerkedtem a Weasley családdal, szereztem két legjobb barátot, néhány ellenlábast és egy csodásan működő, hihetetlen világot.
Nem tudom, hogy létezik-e olyan szó, hogy ellenlábas, de nekem nem tetszik. Egyáltalán nem hangzik jól. Másrészt nem ő szerezte azt a világot, ő csak belecsöppent, tehát ez nyelvtanilag így nem helyes.
Megismerkedtem a Weasly családdal, szereztem két legjobb barátot, néhány ellenséget, és részese lettem egy csodálatos, hihetetlen világnak.

Túléltem a halálos átkot, „legyőztem” Voldemortot, elvileg én vagyok Mardekár Malazár utódja, és különös módon mugli származású diákokat terrorizálok.
Gyakori hiba az írók körében a különböző idők közötti ugrálás. A történetet jelen időben írod, de, mivel ez a rész, amit itt elregélsz (Harry előélete), múlt időben játszódik, okosabb lenne az egészet múlt időben elmesélni.
Túléltem a halálos átkot, „legyőztem” Voldemortot, azt hitték, én vagyok Mardekár Malazár utódja, és különös módon mugli születésű diákokat terrorizáltam.

Ez után a kétes esemény után rémálmok kísértenek, és a naptáramban feljegyezhetek egy találkozást az azkabani dementorokkal is.
Ezután a kétes esemény után rémálmok kísértettek, és a naptáramban feljegyezhettem egy találkozást az azkabani dementorokkal is.

Barátságos, kék szeme dühtől, valamint elfojtott haragtól fénylik.
Nyugodtan javíts ki, ha tévedek, de a harag és a düh szinonima szavak.
Barátságos, kék szeme dühtől, valamint elfojtott indulatoktól fénylik.

Hetek, hónapok, talán évek óta játsszuk ezt a „játékot” és ők még mindig nem fogják fel, hogy néhány döntést egyedül kell meghoznom.
Ebben a mondatban csak egy vesszőhiba van, amihez hasonló bakikat gyakran vétesz. Egyébként pedig nagyon jó fogalmazási készségre vall.
Hetek, hónapok, talán évek óta játsszuk ezt a „játékot”, és ők még mindig nem fogják fel, hogy néhány döntést egyedül kell meghoznom.

- Ja, és nagy hirtelen jó fiú lett? – gúnyos, monoton hang, amit még Piton is megirigyelne.
Ha a kötőjel után új mondatot kezdünk, nagybetűvel indítjuk el. Plusz van benne egy kis fogalmazási hiba.
Ja, és nagy hirtelen jó fiú lett? – Gúnyos, monoton hangon szólt, amit még Piton is megirigyelne.

A griffendél klubhelyisége mostanra üres, mindenki felcsoszogott a szobájába és pihentető álomba merült.
A Griffendale klubhelyiség mostanra üres, mindenki felcsoszogott a szobájába, és pihentető álomba merült.

Ezek a hibáid a prológusban és az első fejezetben voltak, néha ismétlődtek, ezeket nem említettem meg többször. Összességében: elég jó a helyesírásod, remekül használod a szavakat, élvezetesen írsz.

KARAKTEREK:
Harry Potter: Nem igazán egyezik a karaktere a sorozatban szereplő énjével. Sokkal utálatosabb és önteltebb.
Draco Malfoy: Öt adtad vissza a legjobban. Ugyanazzal a gunyoros, kissé utálatos mardekárossal van dolgunk.
Ronald Weasly: Hasonlít a könyvbeli énjére. Kicsit távolinak érzem a karakterét, de egyébként jól van kidolgozva.
Hermione Granger: Szimpatikus, igazán hermionés.
Albus Dumbledore: Neki a cselekedetei nem igazán egyeznek a könyvben olvasottakkal, de, ahogyan beszél, gesztikulál, az már igen.
Lucius Malfoy: Ugyanaz a kétszínű féreg, tehát jól kidolgoztad.
Összességében: néhány karaktert nem adsz vissza jól, de van olyan is (például Hermione), aki majdnem teljesen tükrözi J. K. Rowling alkotásait.

A kritika nem sértő szándékkal íródott, csupán segítség gyanánt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése