2016. 06. 11.

Kritika #1

Sziasztok Csillagok! (Bocs, ha valakinek nem tetszik ez a megszólítás, írjon!)
Meg is hoztam az első kritikát Angi számára.
Let's meet with the devil for a minute


CÍM: Hmm… Nem is tudom. Végigolvastam a prológusodat, és ahhoz többé-kevésbé illett. De egy ilyen címet szerintem inkább egy maffiás blognak vagy thrillernek szokás adni. Márpedig ez egyiknek sem tűnik. Egy átlagos, a szokásosnál nyomibb lány, akit megaláz a csinos, zsarnok „úrikisasszony”. Összességében: Nem, szerintem nem illik a történetedhez a cím.

TRAILER: A zene pocsék, nem volt jó választás rapet betenni alá. Ez egy szomorú (legalábbis a kezdetekben), mélabús történet. Jobb lett volna egy halkan, lassan induló, a végére pörgőssé váló számot választani. Ezen kívül, túl sok szöveg van egy dián, igaz, elég időt hagy elolvasni, de így is nagyon erőltetett az egész. Használj inkább címszavakat, tömören foglald össze a lényeget! A képekkel/gifekkel nincs különösebb bajom, csupán annyi, hogy néhány gif akadozik. Összességében: Egész jó, bár a zenét nem találtad el jól.

FEJLÉC: Nem nagyon tetszenek a hasonló fejlécek. Túl sok kép van összevágva, néhányuk színes, néhányuk fekete-fehér, ami nem mutat együtt jól. Kusza az egész, nem sok hasonlóságot fedeztem fel az összevágott képek között. Az írás sem nyerte el a tetszésemet, a sok szögletes kép mellett nem mutat jól a lekerekeített, kacskaringó betűtípus. Összességében: Cseréld le!

DESIGN: Ez viszont az, ami teljes egészében elnyerte a tetszésemet! Nem tudom, hogy te csináltad-e, de profi munka. Gyönyörűen mutat, bár a fejléccel nincsen semmi hasonlósága, így az egy kicsit megbontja az összképet. Összességében: A fejléc kicsit rondítja a látványt, de nagyon szép.

MODULSOR: Itt már akadnak gondok. Első modulod „Érdekel?” felirattal van ellátva. Én ezt teljes egészében kitörölném, hiszen semmi különleges opciója nincs. Nem kelti fel a figyelmet, hiszen majdnem minden második blog hasonlóan indul. „Kalandok, fordulatok, szerelmek, bukások…” rizsa az egész! Következő a menü, de én ezt inkább a Fülszöveg alá tenném, hiszen az ember először arra kíváncsi, hogy miről szól a blog. A stílusa nagyon elnyerte a tetszésemet, a kódolás teljesen rendben van. Első pontja a „Karakterek”. A képek nagyon jók, fekete-fehérek, ami jól illik a történethez, és nagyon tetszik a tükrözős megoldás. Egyedivé teszi őket. A tulajdonságok leírása is teljesen rendben van. Szerintem a Trailert egyébként nyugodtan kirakhatnád a menüsorba, nem muszáj külön pontot létrehozni neki, így is jó, bár én lejjebb tenném a helyedben. Következő a Fejezetek. Ide még nem írtál semmi, hiszen csak a prológusod van fent, de mindenképpen helyezd feljebb! Az ideális sorrend szerintem így lenne: Főoldal, Fejezetek, Karekterek, Trailer. A fülszövegről már beszéltem, de most a tartalmáról még írok egy kicsit. Először is: nekem nem tetszik, hogy középre van igazítva. Sorkizártnak jobban nézne ki. Másrészről nem figyelemfelkeltő. Te ezt írtad:

Vivien Natcheznek egy rosszul elsült beilleszkedési kísérlet után többszöri megaláztatásban kellett részesülnie a tanév folyamán. Az év végi záróesten viszont nagyot fordult az élete. Történik egy baleset, s attól kezdve mindent máshogy él meg, mégpedig egy új barát segítségével. Ő azt mondta neki, hogy éljen, ne hagyja, ki, amit most megtehet! Viv először nem akart vele menni, és rosszba keveredni, ám lassan beadta a derekát, mikor bekövetkeztek a legrosszabb dolgok is. Belefolyt az igazi életbe. Nem abba a robotvilágba, amelyben mind megragadtunk, hanem egy igaziba, ahol megtalálhatja önmagát. A két fiatal egyre közelebbi barátságba kerülnek, bár az egyik fél nem igazán biztos magában.
Én pedig ezt írnám:

Vivien Natchez sokat álmodozott arról, hogy milyen lenne, ha nem az iskola hierarchiájának a legalsó fokát foglalta volna el. Bulik, barátnők, fiúk… Nos, ez talán már soha nem válik valóra – legalábbis ezt gondolta a lány, amikor az suli üdvöskéje egy különösen nagy megaláztatás tárgyává tette. Ám minden rosszban van valami jó, állítja a mondás. Ugyanis ekkor megjelenik Ő. A fiú, aki talán képes Vivient kizökkenteni mindennapos, unalmas életéből. De mit szól ehhez a lány? És mihez kezd azzal a szállal, ami egyre szorosabbra köti a két fiatalt egymáshoz? Az már biztos, hogy lesz egy-két szava hozzá.

Elismerem, ez most különösen bénára sikeredett, de szerintem sokkal jobban felkelti a figyelmet, mint a tiéd. Következő modul a látogatószám, amit én inkább a rendszeres olvasók alá tennék. Utána jön a Chatdoboz (annyi a bajom vele, hogy nem passzol az oldalhoz a színeivel) és a Blogolj! placsnija. Utána még betetted az Archívumot, bár szerény véleményem szerint egy történetes blogon, ha már van menüd, ez nem szükséges. Amit még hiányoltam, az a profilod volt. Az olvasók közelebb érzik a történetet magukhoz, ha tudják, ki írja. Összességében: Finomítások szükségesek.

TÖRTÉNET: Csak a prológusod van fent, úgyhogy erről írnék egy rövid kritikát. Tehát, az elején megtudjuk, hogy a főszereplő lányt állandóan szekálják az iskolában. Izgatottan készülődik a bálba, tökre sablonos ruhát választ magának, ami méghozzá szarul is áll neki. Ezt itt például nem értettem: oké, hogy állítása szerint nincs jó alakja, de akkor miért vesz fel ilyen rongyot? Itt jelentkeztek számomra az első zavarok a történetben, de eddig egészen jónak találtam. Aztán jött a megalázás. Az elején is feltűnt, hogy ez az Aria valamiben sántikált. Ő ajánlotta, hogy menjen be a „mosodába”. Most nem tudom eldönteni, hogy tényleg van-e ott mosoda, vagy csak rossz szót használtál? Mindenesetre, én semmi pénzért nem mentem volna be ezek után a mosodába átöltözni, ha már a boszorka ajánlotta, aki egészen eddig megkeserítette az életemet. Aria beszéde egyébként nem sikerült hatásosra, mert nem gúnyos, csak olyan „mindenképpen ártani akarok, de nem megy” fajtájú szócsépelés. Legalábbis nekem ez az első benyomásom róla. Miután Vivien kiment az utcára, ahol leült egy padra, és majdnem elijesztette magától az egyetlen embert, aki segíteni akart neki. Marko amúgy nekem azért sem volt szimpatikus karakter, mert úgy kezdte a beszélgetést, hogy még ő is szűz. Na most, ha egy fiú velem ilyenről próbálna beszélgetni, akkor egészen biztos pofon vágnám és otthagynám. Olyan, mintha éppen szexuális ajánlatot tenne Viviennek, vagy mi… A többi része a történetnek egyébként úgy nagyjából rendben van. Összességében: Nem értem Vivien gondolkodását, de egyébként nem rossz.

HELYESÍRÁS:

Már teljes egy hónapja nem történt velem semmi megalázó.
Egy apró fogalmazási hiba. Gondolkoztam rajta, hogy nem is javítom ki, de végül mégis teszek róla említést.
Már egy teljes hónapja nem alázott meg senki.

Késő délután indultam el egyedül.
Vesszőhiba.
Késő délután indultam el, egyedül.

Mindenhol konfetti darabok a falra ragasztgatva, a plafonról egy hatalmas, díszes csillár lógott, pont, mint valami giccses esküvőn.
Ingázol a jelen és a múlt idő között. Az írók elég gyakori hibája, viszont elég könnyű kiküszöbölni.
Mindenhol konfetti darabok voltak a falra ragasztgatva, a plafonról egy hatalmas, díszes csillár lógott, pont, mint valami giccses esküvőn.

Az épület végében fel volt állítva egy kész bárpult, és még pultosok is voltak.
Szóismétlés.
Az épület végében fel volt állítva egy kész bárpult, és még pultosok is láttam.

- Azt mondtam: csinos vagy! Nem hallasz? - ugyanolyan jókedvvel folytatta.
Ha a kötőjel után új mondatot kezdesz, és nem a párbeszéd elejét kapcsolod össze, nagybetűvel kell kezdeni.
- Azt mondtam: csinos vagy! Nem hallasz? – Ugyanolyan jókedvvel folytatta.

- Csak hagyj, Aria, nem kell, hogy még te is megalázz - leengedtem a karjaim,és elsuhantam mellette.
Hasonló hiba, mint az előző.
- Csak hagyj, Aria! Nem kell, hogy még te is megalázz. – Leengedtem a karjaim, és elsuhantam mellette.

- Látjátok? Ez itt a nagyszájú Natchez kisasszony! Ma is kekeckedtél velem te kis Isten csapása! És mit érdemel az, aki egy fontos személlyel pofátlankodik? - várt egy kicsit, majd válaszolt a saját kérdésére
- Látjátok? Ez itt a nagyszájú Natchez kisasszony! Ma is kekeckedtél velem, te kis Isten csapása! És mit érdemel az, aki egy fontos személlyel pofátlankodik? - Várt egy kicsit, majd válaszolt a saját kérdésére.

Az idők során egyre hamarabb vége lett a remegésnek, és a heves szívdobogásnak, azt hiszem edződtem.
Az idők során egyre hamarabb vége lett a remegésnek, és a heves szívdobogásnak, azt hiszem, edződtem.

A többi hibád is nagyrészt hasonló vesszővel adódó problémák, mint az előzőek, de ezeket már nem írom le. Összességében: A vesszőkön kívül nagyon nincsenek problémáid a helyesírással.

KARAKTEREK:
Vivien Natchez: Bunkó, nyomi lány, de mondjuk én rögtön megsajnáltam. A gondolkodásmódját nem értem.
Marko Schindler: Nem szimpatikus, elsőnek kicsit perverznek tűnő figura. A poénjai rémesek.
Aria Hold: Róla nem is kell szót ejtenem. Tipikus „királykisasszony”, a gonoszt megtestesítő karakter az iskola életében.
Összességében: A karaktereid nem nyerték el annyira a tetszésemet.



A kritika nem sértő szándékkal íródódott, csupán segítség gyanánt!
Lia T.

2 megjegyzés:

  1. Köszönöm a kritikát, hiszen igen szükséges volt!
    Az igazság az, hogy én ezt a prológust elég régen írtam, és nem olvastam át csak egyszer (úgy látszik jobb lett volna, ha többször megteszem).
    Megpróbálom kijavítani a hibákat, amint tudom!:)
    Nem bánod, ha kiteszem a te fülszöveged? Mert az tényleg sokkal jobb!
    Köszönöm, hogy őszinte voltál, és ilyen hamar elkészültél!
    Ölel, Angi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Angi!
      Nagyon szívesen, hiszen ez a dolgom! :) Ugyan, egyébként más blogokhoz képest a tiedben igencsak kevés helyesírási hiba volt található, hiszen csak a vesszőkkel gyűlt meg a bajod.
      Nem probléma, ha tetszik, nyugodtan tedd ki!
      Siettem, ahogyan csak tudtam. :)
      Lia T.

      Törlés